Skip to main content

ÚVOD O SPOLEČNOSTI

PŘÍPRAVA A REALIZACE PROJEKTŮ SPOJENÝCH S INVESTICEMI

B-Projekting 30 let

Motto:

Budoucnost projektování a všechny činnosti související s přípravou a implementací projektů vyžadují komplexní nasazení a využití systému BIM LOD 400 – 500, a to pro všechny připravované a realizované projekty.

Vážení obchodní partneři, kolegyně a kolegové,

rok 2022 je pro firmu B-Projekting Zlín již třicátým rokem na trhu v ČR a EU, kde zajišťuje všechny činnosti spojené s přípravou a realizací projektů. B-Projekting zajištuje všechny fáze počínaje – Feasibility study a následně zpracovává všechny stupně dokumentace projektu (DUR, DSP, DPS, DSPS). Tím vytváří potřebné podmínky pro další činnosti - přípravu a realizaci výběrových řízení a následně implementaci projektu.

Je nutné samozřejmě připomenout historii a také významné milníky, tj. definovat vznik a působení na trhu. Při té příležitosti použiji název jednoho obrazu Paula Gauguina „Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme?“.

Letos je to již 65 let od vzniku inženýrské kanceláře (PIK), zakladatele projektového a inženýrského oddělení, které postupně bylo transformováno do formy Barumprojekt s. p. Gottwaldov, a po revoluci vznikl pokračovatel, B-Projekting, spol. s r. o., Zlín. Uplynulých 30 let je možno charakterizovat jako běh na dlouhou trať, kdy jsme postupně přecházeli od způsobu projektování na rýsovacích prknech na nové systémy projektování s využitím výpočetní techniky. Postupně jsme vybudovali originální systém (manuál, který podrobně definuje a popisuje systém řízení procesu projektování, realizace a také inženýringu). To vše se týká přípravy a realizace projektů s využitím jasně definovaného systému s efektivním využitím výpočetní techniky (HW + SW) a důsledným využíváním integrovaného systému pro správu všech dokumentů v průběhu zpracování dokumentace projektu (používání revidovaných a řízených dokumentů). To nám umožnilo zkvalitnit všechny naše činnosti a připravovat dokumentace projektu na velmi vysoké úrovni. Také jsme zavedli do praxe systém EMS / QMS, ISO 9001 a ISO 14001.

Nedílnou součástí všech činností je také marketing cílící na získávání nových potencionálních zákazníků, zejména v ČR a SR. Je nutné konstatovat a praxe ukázala, že jako každá firma jsme pro někoho dobrým a spolehlivým partnerem a pro druhého ne. To je nutné respektovat. B-Projekting Zlín po dobu své činnosti připravoval také projekty a v několika případech i a to v EU (Německo, Lucembursko, Španělsko) a také jsme se podíleli na přípravě a realizaci projektů na Ukrajině, v Ruské federaci a Iránu. V průběhu třiceti let došlo v naší společnosti, ale zejména u našich zákazníků, k podstatným změnám, které se týkaly přípravy investičních záměrů. Většina společností tuzemských i zahraničních má investiční útvary velmi omezeně personálně obsazené. Z toho vyplývá, že také příprava vstupních dokumentů (investičních záměrů) bývá pro většinu těchto firem problémem. Samostatnou kapitolou týkající se procesu přípravy a realizace investic je velmi složitý stavební zákon, který neumožňuje v mnoha případech postupovat racionálně a vytváří spoustu administrativních překážek, které na jednotlivých úrovních schvalování přinášejí velké časové ztráty.

Samotný stav v oblasti přípravy a realizace projektů je definován masívním nasazením výpočetní techniky (HW, SW a speciálních SW pro 3D modelování a vizualizaci). Přechod na nejmodernější systémy uplatňované v projektování vyžaduje také zajištění specialistů, a to ve všech oborech. Je proto zcela zásadní pro chod firmy získávání nových projektantů a zvláště specialistů, kteří plně zvládají moderní výpočetní techniku. Na základě provedeného tréningu v naší společnosti je možné očekávat jejich efektivní nasazení při přípravě jednotlivých projektů. To není snadné, protože v současné době je profese „projektování“ povolání, o které není příliš velký zájem. Je to dáno tím, že projektování je multidisciplinární obor vyžadující velkou kooperaci, koordinaci a potřebné vzdělání. To samozřejmě také generuje vyšší pracovní nasazení a podstatně vyšší využití pracovní doby, než je běžné. Tento trend je pro nás zcela zásadní. V průběhu posledních pěti let jsme ovládli všechny metody a postupy umožňující zpracovávat finální verze dokumentací projektu na úrovni BIM. Zde se ukazuje, že problémem je zvláště převod dat týkající se stavební části a jeho účinný export do rozpočtových SW, a to u nás do RTS. Je zřejmé, že příprava dokumentace projektu na úrovni BIM LOD 300 – 400 vyžaduje intenzívní přípravu specialistů, a to na využití SW pro 3D a také pro vizualizaci. V současné době máme veškeré potřebné vybavení týkající se HW, SW a také máme specialisty, kteří umí účinně těchto systémů používat a využívat. Paradoxem zůstává, že takto připravovaná dokumentace projektu není příliš vyžadována u dodavatelů, ani u investorů.

Na straně jedné se jedná o vynaložení velké pracnosti související s přípravou takové dokumentace, a na straně druhé to generuje také cenu, která této pracnosti odpovídá. Je nutno přijmout tezi, že dokumentace projektu zpracovaná na úrovni BIM LOD 300 – 400 přinese investorovi a také dodavatelům potřebné bonusy. To je to nejdůležitější, na čem je nutné pracovat a dokázat přesvědčit zákazníky, že se jedná o cestu správným směrem.

Jedním z rozhodujících kritérií pro použití těchto systémů je skutečnost, že jejich komplexní nasazení a v návaznosti na to provedená optimalizace, odstranění všech kolizí (clash system) umožní získat dokumentaci, která nemá žádné chyby a zajišťuje bezproblémovou realizaci. Kromě toho je nutné deklarovat skutečnost, že takto zpracovaná dokumentace, která je dovedena až do fáze VDD (výrobní dokumentace dodavatele), má podstatný vliv na úsporu realizačních nákladů pro všechny části projektu (stavební část, MEP, technologická část vč. MEP). V těchto oblastech lze dosáhnout úspory při realizaci, a to až do výše 15 – 20 %. To je velmi významný efekt, který by měl být akceptován všemi zákazníky. Málo se samozřejmě mluví o vlivu takto zpracované dokumentace na vlastní chod firmy a zajišťování správy všech rozhodujících systémů v průběhu životnosti projektu (tzv. „life time cycle“). Pro vlastní firmu má takto zpracovaná dokumentace obrovský význam a umožňuje řádně spravovat, modernizovat i rekonstruovat celý projekt s tím, že jsou kontinuálně k dispozici všechna aktuální data v průběhu celé životnosti projektu. Tím vznikají velké úspory, a to jednak v části investic, tak také v části provozních nákladů. Je skutečností, že pro většinu zákazníků jsou výše uvedené skutečnosti „sience fiction“ a velmi složité je všechny tyto náležitosti týkající se pracnosti a v návaznosti na to i ceny komunikovat. Samostatnou kapitolou je otázka týkající se zpracování dokumentace projektu na úrovni BIM LOD 300 – 400. Je nutné si uvědomit, že zpracování dokumentace projektu na takové finální úrovni vyžaduje bezpodmínečně vytvoření velmi pevného vztahu mezi zákazníkem a projektantem, tj. uzavření partnerství, které umožňuje velmi účinnou kooperaci a koordinaci. Ve stupni zpracování prováděcí dokumentace je bezpodmínečně nutné zajistit kompletní odsouhlasení celého řešení tak, aby ho bylo možné v plném rozsahu implementovat do všech profesí všemi specialisty, kteří se na projektu podílí. Tzn., že jedinou cestou je kompletní odsouhlasení a dosažení tzv. „freeze“. Pouze za této situace je možné postupně dokončovat prováděcí dokumentaci. Pokud tomu tak není, a i ve finální fázi proces provází časté změny, je zpracování dokumentace na úrovni BIM nevhodné. Kruciálním problémem je také skutečnost, že u technologických projektů je nutné respektovat timing týkající se zpracování dokumentace projektu a možností získávání podkladů na úrovni FBID ve vazbě na uzavřené kontrakty, stanovení ED a postupné uvolňování podkladů (standardně na úrovni Preliminary a Final).

Obecně platí, že každá dokumentace projektu, která prochází v závěrečné fázi mnoha změnami, přináší:

  • prodloužení času na realizaci
  • zvýšení ceny projektu
  • snížení technické úrovně projektu
  • dochází také ke ztrátám souvisejících s uplatněním nových výrobkových skupin (výrobků) na trhu v původně definovaném termínu

 

Vážení obchodní partneři, kolegyně a kolegové, přeji Vám i naší společnosti pevné zdraví v roce 2022, dále potřebné množství štěstí a také úspěchů v soukromém životě i v podnikání. Těším se na další výzvy a efektivní spolupráci.

Milan Skopalík 18. 1. 2022